BİLGİSAYARLARIN ÖZEL EĞİTİMDE KULLANILMASINA İLİŞKİN ARAŞTIRMALARI İNCELEME

ÇALIŞMANIN KONUSU:

İŞİTME ENGELLİ ÖĞRENCİLER İÇİN HAZIRLANAN BİLGİSAYAR DESTEKLİ YAZILI ANLATIM BECERİSİ GELİŞTİRME MATERYALİNİN TASARIMI, UYGULANMASI VE DEĞERLENDİRİLMESİ

ÇALIŞMANIN PROBLEMİ ve AMACI:

Bu araştırmanın amacı, geliştirilen bilgisayar destekli materyalinin işitme engelli öğrencilerin cümle kurma, cümlede zamanları doğru olarak kullanabilme gibi yazılı anlatım becerilerine etkilerini; Türk Dili ve İşitme Engelliler öğretmenlerinin geliştirilen materyal ile ilgili görüşlerini ortaya koymaktır.

ÇALIŞMANIN HEDEF KİTLESİ:

Materyalin geliştirilmesi aşamasında 3 ayrı coğrafi bölgemizin 4 farklı ilinde 4 işitme engelliler ilköğretim okulu ve 2 işitme engelliler meslek lisesinde görev yapmakta olan 34öğretmen ve 19 işitme engelli öğrencinin velisi ile görüşülmüş, 77 öğrenci ile ön çalışmayürütülmüştür. Özel durum çalışması yönteminin kullanıldığı bu araştırmada İşitme Engelliler Kız Meslek Lisesi 9. sınıfında iki farklı şubede okumakta olan 17 kız öğrenci ileçalışılmış, elde edilen veriler Türk Dili öğretmenleri, İşitme Engelliler öğretmenleri tarafından değerlendirilmiştir.

ÇALIŞMANIN UYGULANIŞ ŞEKLİ:
Yürütülen bu çalışmada ilk olarak Türkiye’ deki işitme engelliler okullarında eğitim ile ilgili yaşanan sorunlar belirlenmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda ülkemizin 3 ayrı coğrafi bölgesinde yer alan 4 işitme engelliler ilköğretim okulu ile 2 işitme engelliler meslek lisesi ziyaret edilmiştir. Bu okullarda görev yapmakta olan 11 farklı branştaki 34 öğretmen ve idareci ile görüşülmüştür. Yapılan mülakatlarla öncelikle işitme engelli öğretmenlerin ve öğrencilerin yaşadığı sıkıntılar belirlenmiştir. İşitme engelliler için hazırlanacak bilgisayar destekli öğretim materyallerinin hangi özelliklere sahip olması gerektiği hakkında öğretmenlerin görüş ve önerileri alınmıştır. İşitme engelliler okulunda eğitim görmekte olan 19 öğrencinin velisi ile görüşülmüş, velilerin işitme engellilerin eğitimi hakkında görüşleri alınmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında işitme engelliler ilköğretim okulunda farklı sınıf düzeyinde okumakta olan rastgele seçilmiş 77 öğrenciye, kelimeleri doğru yazabilmelerini ve yazılı anlatım becerilerini ölçmeye yönelik test yapılmıştır. Alınan öğretmen ve veli görüşleri, yürütülen literatür araştırmaları ve uygulanan testten elde edilen veriler dikkate alınarak materyalin tasarımı gerçekleştirilmiştir.


İLGİLİ ARAŞTIRMALAR:

• Çalışmada yer alan öğretmen görüşleri Ordu, Trabzon, İzmir ve Kırşehir illerinde işitme engelliler okullarında görev yapan 34 öğretmenden alınan görüşlerle sınırlı kalmıştır.
• Çalışmada yer alan işitme engelli öğrencilerin velilerine ait görüşler Ordu ilinde ikamet etmekte olan 19 işitme engelli öğrencinin velisine ait görüşlerle sınırlı kalmıştır. 

• Örneklem Ordu ilinde yer alan işitme engelliler kız meslek lisesi 9. sınıf, a ve b şubelerinde okumakta olan toplam 17 öğrenci ile sınırlıdır. 
• Hazırlanan bilgisayar destekli öğretim materyali öğrencilere izletilen çizgi filmler paralelinde hazırlanmış olup, içerisinde yer alan cümleler hikâyelerle sınırlandırılmıştır. Çizgi filmler ve bilgisayar destekli öğretim materyali, yapılan ihtiyaç analizleri paralelinde hazırlanmıştır.
• Uygulamalar, seçilen okulların teknik donanımları çerçevesinde yapılabilmiştir.

ÇALIŞMANIN SONUÇLARI:
Bilişim teknolojilerinde yaşanan sürekli gelişim normal bireyler kadar engelli bireylerin yaşamlarını da etkilemektedir. Özellikle bilgisayarın eğitim hayatına etkin bir şekilde girmesiyle, modern eğitim ortamlarında eğitim alan engelli bireylerin daha başarılı oldukları söylenebilir. Görsel ve işitsel yönden zengin bilgisayar destekli eğitim materyallerinin derslerde kullanılması, öğrencilerin kalıcı izli öğrenmesine pozitif katkı sağlamaktadır.

ÖNERİLER:
Öğrencilerin iyi bir eğitim hayatı olabilmesi için okul ve aile arasında sıkı bağlar
kurulmalı, işitme engelli çocuğa sahip aileler işitme engelli bireylerin eğitimi hakkında
bilgilendirilmelidir. Gerekli durumlarda ailelere işitme engelli çocukları ile daha iyi
iletişim kurabilmeleri için kurslar düzenlenmelidir.

Kaynakça:

Çiftçi, E. (2009). İşitme engelli öğrenciler için hazırlanan bilgisayar destekli yazılı anlatım becerisi geliştirme materyalinin tasarımı, uygulanması ve değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış̧ Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder